Reisverslag van onze safari in Kenia

05-06-2023

Na een korte nacht in Nairobi vliegen we naar Samburu National Reserve met onder ons het uitgestrekte groene Keniaanse landschap. Een vlucht van een uurtje in een kleine Cessna. De Afrikaanse zon schijnt en vanuit het kleine propeller vliegtuigje zien wij Mount Kenia verschijnen.

Het begint te kriebelen. We kunnen niet wachten om te landen en onze veel te korte, luxe safari door Kenia nu echt te laten beginnen. Het avontuur en de Afrikaanse bush lonkt.

Aangekomen in de luxe Saruni lodge, verwelkomt het vriendelijke personeel ons.  Zodra we gekko’s over de witte muren zien schieten en het geluid van de cicaden horen, overvalt het Afrika gevoel ons. Vanuit de schitterende lobby vergapen we ons aan het mooie uitzicht op de weidse savanne. We horen de bavianen om het kamp heen rennen en schreeuwen, terwijl de gids uitlegt dat er rond de safari lodge regelmatig een luipaard rondloopt. Laten we hopen dat we deze te zien krijgen.

Saruni Lodge in Samburu Nationa Park

De middag safari naar het nabijgelegen Samburu National Reserve begint. Het landschap is uitgestrekt en ongelooflijk indrukwekkend. Het is het einde van de regentijd, dus de vlaktes zijn groen en het gras is hoog. Maar ondanks het hoge gras spot onze gids al snel een mama cheeta met haar 4 welpjes. Zo te zien hebben ze net een prooi gegeten en liggen ze nu te rusten en schuilen onder een bosje. Samburu staat onder andere bekend om de reticulated giraffe, met haar extra duidelijke patronen op de vacht. In grote kuddes grazen ze hier over de vlaktes, zoveel hebben we er nog nooit bij elkaar gezien. We rijden terug naar de safari lodge als onze Samburu warrior gids plotseling remt en ons tot stilte maant. Recht voor onze auto is een luipaard uit de bosjes gekomen die langzaam voor onze auto uitloopt. Een mooiere afsluiting van deze eerste safari dag hadden we niet kunnen wensen.

Op onze tweede dag in Kenia worden we wakker door de vele dierengeluiden. Helaas vannacht geen bezoek op onze veranda van onze buurvrouw het luipaard gehad. Een snelle kop koffie en koekjes om vervolgens op pad te gaan voor de wandelsafari. Langzaam wordt het warmer en de Tawny Eagle cirkelt boven ons hoofd. De Samburu warrior gids vertelt ons over de geschiedenis van de stammen, de rotstekeningen in de grot en de vele medicinale bomen die hier groeien. Terwijl de bavianen niet ver van ons vandaan rennen, genieten wij van het hoge goudkleurige gras dat mee wuift met de wind.

Olifant op de vlaktes in Kenia

Tijd om afscheid te nemen van deze luxe lodge om door middel van een vier uur durende safari naar onze meest exclusieve safari lodge te rijden. Onze nieuwe gids Gabe neemt ons mee door de Afrikaanse bush waar we al snel verrast worden door een kudde olifanten met kalfjes. De motor van de auto gaat uit en met onze camera’s in de aanslag verwonderen we ons over het magische schouwspel voor ons. De olifanten zijn nieuwsgierig en eentje loopt rustig op de auto af, waarbij haar slurf omhoog gaat om ons extra goed te ruiken. De kleintjes spelen met elkaars slurf, als kleine kinderen die hand in hand door het bos heenlopen. Al snel laten we onze camera zakken, om volledig te kunnen genieten van wat zich voor ons afspeelt. Na een halfuurtje krijgen de olifanten een duwtje van de matriarch, die zo aangeeft dat het tijd is om door te lopen naar de rivier. Een stuk rijden verderop wordt onze lunch geserveerd aan de rivier. Maar tijdens deze lunch worden wij wederom verblijd met de komst van olifanten.

olifanten-tijdens-onze-luch-in-kenia

Terug naar de lodge komt er een bericht op de walkietalkie. Er is een luipaard gespot in een boom. Als we een shortcut nemen en gas geven kunnen we er in 15 minuten zijn. Dat laten we ons geen twee keer zeggen. We komen aan op de plek, maar het luipaard ligt niet meer in de boom. Onze gids spot haar ondanks het hoge gras en voor we beseffen wat er gebeurt, loopt het luipaard langs onze wagen, terwijl het af en toe stil staat en de oren spitst op zoek naar een prooi. We laten het luipaard jagen en gaan op weg naar de meest exclusieve lodge in Samburu, de luxe Sasaab lodge nabij het Samburu National Reserve.

Sasaab Lodge nabij Samburu National Park

Sasaab overtreft alle verwachtingen. We worden ontvangen in de open lobby, met uitzicht op het zwembad. Wat is het hier adembenemend mooi. De luxe lodge is gelegen tegen de heuvels en alle kamers kijken uit over de rivier. De inrichting is smaakvol, met kleurrijke details en aan alles is gedacht. De privé plunge pool en ligbedden op de veranda moeten uiteraard uitgeprobeerd worden onder het genot van een gin & tonic. Maar de meest bijzondere ervaring is de buitendouche met uitzicht op de rivier en de kudde olifanten die zich daar met modder besproeien. We zouden hier wel een week willen blijven, want met slechts een overnachting hebben we geen tijd voor een Bush breakfast, safari per kameel of de helikopter vlucht over Samburu.

Alweer de derde dag in het prachtige Kenia. We kunnen Samburu niet achter ons laten zonder de bijzondere cultuur te snuiven van de Samburu warriors. Onze gids brengt ons naar een Samburu ‘village’, waar ongeveer 20 hutten staan die gebouwd zijn door de vrouwen. Midden in het dorp staan ezels, geiten en kamelen van dit kleurrijke nomadenvolk. Het dorpje ontwaakt en het dagelijkse leven begint. Kinderen hoeden de geiten, een kameel wordt door twee vrouwen gemolken. Het leven hier is eenvoudig, maar zo op het eerste oog zeker niet ongelukkig. Sommige kinderen gaan naar school, de wereld verandert en (misschien helaas ) past deze clan zich aan aan de moderne samenleving, terwijl ze de waarden, normen en levensstijl van het nomadenbestaan in leven houden.

We vliegen met Air Kenya naar de Masai Mara. De piloot van het kleine vliegtuigje herkent ons van twee dagen ervoor en we worden welkom geheten op de bekende, Keniaanse warme manier. Het is een spektakel om zo laag over de Masai Mara te vliegen, we kijken uit over de uitgestrekte savanne en zien al honderden buffalo’s en olifanten onder ons grazen.

Onze driver en tracker wachten ons, met een drankje en hapje, naast de airstrip op en brengen ons naar het kleinschalige Sala’s Camp. Dit mooie tented camp heeft ruime, groene safaritenten en ligt bijna naast de Mara rivier. Dit houdt in dat als we drie weken later hier waren geweest we het begin van de migratie vanaf onze veranda zouden kunnen zien. Wat we super bijzonder vinden is dat er aan de voorkant van de canvas tenten geen tentdoek maar glazen wanden zijn. Hierdoor kunnen we zodra we wakker worden vanuit ons bed de Big 5 spotten.

Salas-Camp

Room Sala's Camp

Onze safaritent kijkt uit op de Serengeti! Na een verfrissend drankje op onze veranda, terwijl we wederom uitkijken op de rivier met olifanten en bavianen, begint onze middag safari. Zoals we van tevoren wisten zijn we drie weken te vroeg voor de migratie en ook hier is door de regentijd het gras nog hoog. Het wordt tijd dat de wildebeesten deze vlaktes kaal komen grazen, er is hier eten voor ze in overvloed. Maar niettemin is het zeker de moeite waard om hier nu al op safari te gaan. Door het hoge gras is het moeilijk om wild te spotten. Gelukkig hebben we een echt goede gids. Die ons enorm veel vertelt over de Masai tribes en over alle flora en fauna om ons heen. We zien giraffen, olifanten en buffels.

giraffen-safari-kenia

Een hyena mama die haar jong zoogt en ontelbaar veel nijlpaarden in de rivier. Net als we een sundowner willen drinken, spot onze tracker vijf leeuwen in het gras. Ze doen hun laatste dutje in de zon voordat het tijd wordt om te jagen. Het wordt koud, we gaan terug naar de lodge en nemen een aperitief bij het sfeervolle kampvuur.

De laatste nacht midden in de natuur, omringd door de geluiden van krekels. Helaas moeten we de ochtend safari overslaan omdat onze vlucht ons in de ochtend naar Nairobi brengt. Het goede nieuws is wel dat we kunnen uitslapen. Bij het ontbijt wordt ons gevraagd of we de leeuwen hebben gehoord die door het kamp liepen vroeg in de ochtend. Oh wat zijn we chagrijnig dat we daar, onvoorstelbaar genoeg, doorheen hebben geslapen. Hakuna Matata, have no worries, zegt onze gids, misschien hadden we de slaap hard nodig. Na een heerlijk ontbijt en een warm afscheid stappen we in de open jeep, op weg naar het kleine vliegveld. Maar de gids stopt eerst om de ‘bush newspaper’ te lezen, wat inhoudt dat hij naast de jeep de voetsporen op de zanderige weg bekijkt. Hij ziet verse afdrukken van leeuwenpoten en even later horen we dichtbij gebrul van een leeuw. De tracker heeft twee leeuwen gespot, een mannetje en vrouwtje die aan het paren zijn.  We blijven in de buurt van de leeuwen staan, zien ze nog twee keer paren, met luid gebrul en een snauw van de leeuwin als ze het zat is. Een mooier einde van onze luxe safari reis Kenia hadden we niet kunnen dromen. We rijden verder naar de airstrip. Onderweg zien we nog twee struisvogels en een olifant langs de zanderige weg. Maar het is nu echt tijd om de Masai Mara te verlaten.

Met het kleine vliegtuigje van Air Kenya vliegen we terug naar Nairobi, terwijl we ons voor de laatste keer verwonderen over de uitgestrektheid van de Masai Mara. Onze waanzinnige safari Kenia was er één die we nooit zullen vergeten.